08 abril 2006

Urbanismo adaptativo: los arquitectos aprenden de los asentamientos marginales

Del Blog nómada. Subido por Juan freire

Las soluciones que los “no expertos” proporcionan a los problemas con que se enfrentan suelen gozar de escaso prestigio entre los “expertos” y los políticos. Pero en ocasiones, esas son las únicas soluciones factibles. Esto ha sucedido con los asentamientos urbanos donde viven hoy en día más de 1000 millones de personas que han crecido al margen de la realidad oficial y olvidados por las leyes y por la planificación urbana oficial. Los arquitectos y los políticos suelen observar estos fenómenos como problemas a resolver y para ello utilzan su propio conocimiento y las soluciones oficiales y académicas. Pero estos asentamientos, resultado de un proceso autoorganizado y no planificado (y que podría ser un buen ejemplo del “wisdom of crowds”), constituyen respuestas adaptativas a una realidad crítica caracterizada por la escasez de recursos materiales y financieros y por la necesidad de crear condiciones mínimas de habitabilidad y un tejido urbano vital social, cultural y económicamente. De eso depende su supervivencia.

Pero la postura “oficial” empieza a cambiar. Al menos, diversos arquitectos en muchos lugares del mundo han pasado de ver los asentamientos como un problema que debe desaparecer a tratar de aprender de lo que los habitantes han creado y, a partir de este conocimiento, aportar nuevas soluciones aplicables tanto a estas comunidades como a los “barrios normales” que existen en las ciudades. Lo sorprendente, o eso le puede parecer a muchos, es que los diseños que nacen de los asentamientos marginales pueden mejorar la calidad de vida de los barrios “oficiales”.

Os presento aquí algunas referencias que han aparecido publicadas últimamente y que ilustran el trabajo de esta nueva ola de “arquitectos adaptativos”.

Eric Vanderfeesten presentó su conferencia Confection for the Masses in a Parametric Design of a Modular Favela Structure en Game, Set and Match II (vía En we-make-money-not-art). Este arquitecto utiliza las favelas brasileñas como un modelo de crecimiento orgánico que, más allá del aparente caos, responde a las necesidades de sus habitantes y a la disponibilidad de espacio y materiales. Puede que el resultado no resulte estéticamente muy exitoso, pero si funcional:

New building blocks are built on the fly whenever there is a need for more space. Although it looks totally chaotic, it's a very structured way of living. The expansion of new building blocks is constructed with any material present but seems to lead to a number of distinct typological elements. These elements are the basic structuring types that constitute the building blocks. What makes the structure unique is the combination of the blocks. The uniqueness and identification is not only present in its cosmetic skin, but rather in the arrangement and combination of the blocks together. The favelas are not slums.

A partir de este modelo, desarrolla un método de diseño urbano basado en módulos que permiten componer estructuras urbanas más complejas y diversas que los habituales diseños “lineales”. Parece que este tipo de aproximación se empieza a ensayar en alguna ciudad holandesa.

En Ansede (un nuevo e interesante blog) hablan de un viejo conocido e inspirador de este blog::

A Santiago Cirugeda le gusta involucrar al ciudadano en el desarrollo de la ciudad. La autoconstrucción ha corrido de boca en boca, y ha seducido a la decana de la nueva Facultad de Bellas Artes de Málaga. Allí, a los estudiantes, al comienzo del curso, en octubre, "se les ofrecerá como asignatura de libre configuración la autoconstrucción de sus aulas en la cubierta del edificio". Cirugeda ve un antes y un después en estos proyectos: "que se reconozca la valía docente y educativa de autoconstruirse los lugares para crear y debatir es un paso enorme en la universidad pública".

"Es maravilloso participar en la construcción de lo que vas a vivir. Y no digo haciendo renders".










One Small Project es un proyecto colectivo y futuro libro liderado por Wes Janz:

The forthcoming book OneSmallProject is inspired by living conditions in the working class neighborhoods of Bangkok, Buenos Aires, Chicago, Colombo, Delhi, Hong Kong, Istanbul, Los Angeles, Mumbai, New Orleans, St. Petersburg, and Singapore.

One billion leftover people--typically called squatters, self-builders, slum dwellers, informal settlers, or displaced persons (it's a big category)--claim leftover spaces in cities and live in unauthorized dwellings made of scavenged, leftover materials. If you know even one of the one billion, you've been touched by her or his life, even if briefly and reluctantly.

Now, I build small projects alongside architects, architecture students, artists, designers and the world's working and urban poor, believing I have much to learn from them and my knowledge regarding architecture and design might have relevance in their lives.

Community activists, filmmakers, industrial designers, preservationists, writers, sculptors, photographers, architects, and many others are engaged as well, building more for others, wanting less for themselves.

This is what we do.

En Archinect han publicado una entrevista con este arquitecto (One Small Project: Wes Janz) donde hace un repaso a los diversos arquitectos que participan en el proyecto (incluyendo, por supuesto, a Santiago Cirugeda) y que trabajan en todo el mundo con comunidades marginales. Lo más intersante es su análisis de lo que pueden aprender los arquitectos de estas comunidades de squatters:

I like the way you set this up: to “learn from” which goes beyond “learn about.” To learn from the squatters is honest about where knowledge resides—with them and with us.

Bektas suggests that “we can learn many things from [the self-builders]. First, they know how to choose the best material for their needs and they not only build with it but also they find the appropriate method to use and build with that material. So, we can say it is a vernacular and sustainable way of building. Also, these people follow Vitruvius’s rules in architecture; they know houses need to face the sun and avoid the hard wind, and maintain close social relationships without invading the privacy of others. The planning is so flexible; it can be changed with time and need.”

I like this. We can learn from the squatters as much as we want: sustainable design principles, materiality, planning, and more.

Too often our learning as architects is framed as “learning to build.” That is, we acquire established knowledge regarding construction, materials, details, contracts, and the like.











Teddy Cruz es un arquitecto con estudio en San Diego que utiliza los asentamientos informales en la periferia de Tijuana como inspiración para sus propios diseños y propuestas urbanas. Garry Paterson ha publicado un post en Resilience Science en el que discute como la “arquitectura adaptativa” de este estudio aprende de los asentamientos marginales. Recopila varios artículos que comentan el trabajo de Teddy Cruz, especialmente el artículo del International Herald Tribune Border-town muse: An architect finds a model in Tijuana. Cruz tiene la virtud de no romantizar su visión de estos barrios marginales, pero reconocer las soluciones que han buscado a problemas reales con recursos limitados. Su trabajo consiste en comprender las claves de las soluciones que observa para incorporarlas a la arquitectura “oficial”. Las estrategias de estos asentamientos en Tijuana mezclan arquitectura adaptativa con hacking legal:

As Tijuana has expanded into the hilly terrain to the east, squatters have fashioned an elaborate system of retaining walls out of used tires packed with earth. The houses jostling on the incline are constructed out of concrete blocks, sheets of corrugated metal, used garage doors and discarded packing crates - much of it brought down by local contractors and wholesalers from across the border (slideshow in NY Times).

Once such a settlement is completed, it is protected from demolition under Mexican law - and the government is eventually obliged to provide plumbing, electricity and roads to serve it. In Cruz’s view, the process is in some ways a far more flexible and democratic form of urban development than is the norm elsewhere.

Yet he takes a special delight in places where free-spirited forms and conventional ones overlap. One of the strangest sights in Tijuana is a row of vintage California bungalows resting atop a hollow one-story steel frame. Once destined for demolition across the border, they were loaded on trucks and brought south by developers who have sold them to local residents.

To squeeze them into tight lots, many homeowners mount them on frames so they can use the space underneath for shops, car repair and the like. On one site, a pretty pink bungalow straddles a narrow driveway between two existing houses, as if a child were casually stacking toy houses.

Driving farther into the hills, we passed through the gates of a sprawling subdivision from the late 1990s that has become its own sort of hybrid. Originally it was conceived as a sprawl of identical beige houses, each no bigger than a two-car garage, arranged behind tidy little lawns in a grim version of the American dream.

Only a few years later, the lawns are now cluttered with car repair shops, grocery stores and taco stands. New floors have been added, single-family homes have been joined together to house extended families, and many of the beige facades have been repainted in bright colors. Cruz sees the mix as a richer, more vibrant landscape - a spirited answer to the alienation that many of us associate with conventional American suburbs.

It’s not that he romanticizes poverty; he recognizes the filth and clutter, the lack of light and air, that were the main targets of Modernism nearly a century ago. But by approaching Tijuana’s shantytowns with an open mind, he can extract a viable strategy for development that is rooted in local traditions.

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